Trafikk

#SELVKJØRENDE BILER

tesla-crash-test-e1462468874775

I flere år har Tesla og andre produsenter av elektriske biler nytt godt av norske politikeres iver etter å redusere CO2 utslipp fra transportsektoren. De har levd godt på salgsargumenter som avgiftsfritak, gratis lading, gratis parkering, får kjøre i kollektivfelt. Kanskje ikke rart at noen og enhver blir litt ”høy på seg selv” og tror alt vil passere, så lenge det siler under fanen miljøvennlig, klimapolitikk og en effektiv transportsektor. Det er sterk enighet mellom politiker Kjetil S. Olsen i frp og ap´s Erik Sivertsen at Norge skal være i tet hva gjelder << selvkjørende biler >> og de skal slippes til så fort som mulig. Mercedes Benz er også kommet på banen og uttaler; << Ha hode og hender fri under kjøring, å kunne ta seg av barn eller utføre medbragt arbeid>>. Dette føret til en tragisk ulykke i Drammen i fjor da en motorsyklist ble kjørt ned bakfra av en Tesla, der sjåføren hadde satt kjøretøyet på autopilot.

Tesla, med støtte fra politikere og presse, har kommet i skade for å innbille folk at dagens Advanced Driver Assistance System (ADAS), ikke er et førerstøttesystem, men et system som gjør bilen selvkjørende.

Utrykket selvkjørende biler er et salgstriks. Om vi i fremtiden vil få slike biler, må alle kjøretøyene være selvkjørende.